Sofie Kragelund
Umotiverede unger
”Jeg underviste fra tidlig morgen til middag i idræt ude ved sportsarenaen. Denne morgenidræt skulle forstås som et ekstra tilbud til skolens elever, og jeg tror virkelig, at alle benyttede det. Der var run på i fire timer. Efter frokost fungerede jeg som assisterende engelsklærer helt frem til aftensmadstid – og det var her, at mange af de sjove udfordringer blev født. Engelsklæreren og jeg måtte tænke i kreative baner for at gøre engelskundervisningen appetitlig og interessant. Vi måtte ofte ty til ordlege og bingo-spil, så de uniformerede elever kunne interagere med hinanden over de engelske gloser og blev underholdt samtidig. Derudover hjalp jeg også læreren med at rette opgaver, som blev afleveret i kladdehæfte, og planlægge kommende klassetematikker. Skolen havde modsat mange danske folkeskoler næsten ingen lærebøger, så derfor var det faglige niveau i praksis og teori meget op til lærerens egne ambitioner og forventninger til eleverne. Det gav en god portion frihed, men det affødte også personlige krav til, at det man havde med til dagens undervisning faldt i ungernes interesse. – Man skal i øvrigt ikke være bange for at foreslå nogle ændringer i undervisningen. Ofte er læreren glad for inputs.”