Louise Kristiansen

IMG_3098_e1426510957808
Louise tog til Cusco i Peru for at undervise i Engelsk. Det gjorde hun primært for at blive bedre til spansksproget.

”Den mest væsentlige grund til at jeg tog til Cusco for at undervise i Engelsk var faktisk, at jeg på gymnasiet havde Spansk på a-niveau, som jeg fandt interessant og godt kunne tænke mig at forbedre i praksis. Jeg tror, det er meget gavnligt i fremtiden at kunne præstere noget anderledes for at differentiere sig, og det er jo aldrig en ulempe at kunne tale og forstå et ekstra sprog. Mine egenskaber rykkede sig en del. I starten af mit seks uger lange ophold i Peru med Save A Heart forstod jeg ikke så meget, men i de sidste to uger kunne jeg mærke, at sproget virkelig var sunket ind. Jeg måtte i hvert fald agere dansk-spansk-tolk for to piger, som ankom, da jeg selv var ved at vende næsen hjemad. De havde det formentlig på samme måde, som jeg havde haft det, men min raffinerede forståelse for det spanske sprog gjorde, at det ikke var noget problem,” siger Louise Hejlskov Flygstrup Kristiansen.

Korrekt udtale er alfa omega i turistbranchen

”I Cusco underviste jeg på en institution, som man herhjemme nok vil kalde for Teknisk Skole. Her blev eleverne undervist i et håndværk der f.eks. gjorde dem til bager, frisør eller kok. Der var en lang række af linjer med forskellige fag, som eleverne kunne tage. Inden for de fagområder, der havde tilknytning til turistbranchen, kunne det godt betale sig at få ekstraundervisning i engelsk. Det var her, jeg kom ind i billedet. Det var ret specielt, for det gjorde, at jeg havde elever på omkring 50 år nogle gange, hvor klasserne nok varierede mellem 10-20 elever. Undervisningen drejede sig mest om korrekt udtale. Den største udfordring for mange af eleverne var nemlig, at de ikke kunne slippe den spansk-peruvianske accent, når de talte engelsk – selv lærerne havde problemer med at undervise ordentligt i artikulation, da de også havde problemer. Derudover var min rolle meget at være hjælpelærer, så jeg bistod også de andre lærere med at rette opgaver, og eleverne med at lave dem.”

IMG_3059
IMG_2942
IMG_3883

Et godt råd til i og uden for Cusco

”Da jeg ankom til Cusco fulgte jeg et spanskhold, som faktisk blev til eneundervisning, fordi der ikke var så stor opbakning. Det gjorde, at jeg fik min egen lærer, som repeterede det, som jeg havde lært i gymnasiet, og langsomt begyndte jeg at udvikle mine spanskkundskaber mere og mere. Nogle gange tog min lærer mig med ud for at se nogle af byens seværdigheder, hvor vi samtidigt talte spansk om det, vi så. Det var utrolig autentisk at opleve byen på denne måde – fordi jeg lærte så meget på forskellige måder. I Cusco boede jeg hos en værtsfamilie, og det gjorde uden tvivl, at mit spanske sprog blev mærkbart forbedret. Men derudover så kom jeg også meget tæt på den peruvianske kultur og dens traditioner, så hvis det er dét, man søger, så vil varmt anbefale en værtsfamilie. Men hvis man gerne vil rundt og se mere end det, så vil jeg råde de næste rejsende til at købe et turistkort, der gælder for 10 dage. Så får man nemlig to hele weekender, hvor man kan rejse ud til byens omkringliggende attraktioner, såsom jungle- og kajakturen og det berømte Machu Picchu.