Katrine Alice Glasscock

Afslutning_feeding_project_2
Katrine havde længe været fascineret af idéen om at undervise som frivillig på et ulands-projekt. Denne drøm, og mange andre, blev indfriet under den Kenyanske sol.  

”Lige siden 9. klasse har jeg været fascineret af kombinationen med at rejse rundt og arbejde frivilligt, så man hjælper det nærområde, man er bosat i. Denne fascination voksede kun op igennem gymnasietiden. Jeg læste løbende om forskellige hjælpeorganisationer, og hvilken forskel de gør for mennesker rundt om i verden. Da jeg selv synes, at skolen som institution er utrolig vigtig, så fandt jeg det relevant at hive 12 uger ud for at hjælpe udsatte børn indenfor dette felt. Under mit sabbatår rejste jeg til Kenya med Save A Heart og arbejdede på to projekter; en privatskole og et feeding project, og så fik jeg æren af at opstarte et helt nyt koncept for HIV-smittede børn sammen med nogle andre frivillige og den værtsfamilie, som jeg boede hos,” siger Katrine Alice Glasscock fra Silkeborg

Nursery School

”Jeg arbejdede allerførst på en nursery school i hverdagene fra kl. 08:30-15:00, hvor eleverne var mellem tre og fem år. Allerede i denne alder modtog børnene undervisning i f.eks. simpel engelsk grammatik, som også er Kenyas officielle formelle sprog. Mange anvender dog stadig swahili i daglig tale. Jeg var på dette projekt i knap otte uger, og mit ansvar var at træde til, hvis én af de to lærere blev syge – hvilket skete ret ofte. Så blev undervisningen og dagens gang overladt til mig og en anden frivillig. Niveauet var naturligvis meget lavt, så det drejede sig ofte om, hvorvidt de kunne stave engelske navneord korrekt. Når lærerne var til stede, så hjalp vi med at rette elevernes opgaver og støtte de elever, som havde svært ved f.eks. engelske grammatik eller matematik, og så besvarede vi de spørgsmål, de end måtte have. Mange af eleverne havde så stor respekt for deres lærere, at de var meget mere trygge ved at spørge os om hjælp.”

Kristen Privatskole

”Fordi vores værtsfamilie også havde medvirket til at starte privatskolen, så fik jeg de sidste fire uger af mit ophold muligheden for også at undervise der. Det var en kristen privat skole, som var koblet til en lokal kirke, svarende til en dansk folkeskole. Når vi arbejdede i de mindste klasser, så svarede arbejdsopgaverne meget til dem, som vi havde på nursery school’en. Men jeg havde også en 3. klasse, hvor i højere grad medvirkede som hjælpelærere til den faste underviser, hvor nogle klasser havde omkring 60 elever. Efter 3. klasse begyndte både lærerne og eleverne at være mere specialiseret, så her havde skolen ikke rigtigt brug for frivillige uden lærererfaring.”

Eunice_elev_fra_AIC

Børnehjem for HIV-smittede

”Oveni de to andre projekter, arbejdede jeg på dette helt nye koncept om eftermiddagen med fire frivillige piger. Nogle af pigerne, som havde søgt om at arbejde på et børnehjem blev guidet videre til dette projekt, fordi der var mangel på arbejdskraft. Vi andre fulgte med, fordi det var et tilbud vi ikke kunne afslå – om at starte noget helt nyt fra bunden. Vi startede et børnehjem for HIV-smittede eller andre livsvarige sygdomme. Idéen var at skabe et isoleret sted for de smittede børn, hvor de samtidig kunne trives. Man blander ikke syge og raske børn i Kenya pga. smittefaren – derudover, så er det ufatteligt dyrt at være indlagt og have fast sygeplejerske i længere tid. Så der var stærkt brug for denne type institution. Vores opgave bestod i at skaffe penge hjemmefra eller sponsorater, samt senge og vandinstallation til det hus, som børnene skulle bo i. Dette projekt er stadig under opsejling, men vi fik det etableret, og de første børn er flyttet ind, men det tager nok nogle måneder endnu, før det er ordentligt istandsat og finansielt velfungerende.