Søren, NGO
Søren havde hænderne fulde af opgaver i Vietnam. Han blev rigelig udfordret og fik frie rammer til at beskæftige sig med det, han syntes var meningsfuldt. Han er netop vendt hjem efter 16 uger i hovedstaden, Hanoi, hvor han var tilknyttet en lokal NGO. Her blev den 29-årige dansker –mod sine forventninger – ikke fodret med konkrete arbejdsopgaver, men skulle selv definere dem.
»Det var en kæmpe udfordring at være frivillig i en organisation, der udstak så frie tøjler til deres frivilligt ansatte. Det betød, at jeg selvstændigt skulle administrere min tid for derigennem at reflektere over og definere arbejdsopgaver, igangsætte projekter og endelig evaluere på forløbet,« siger Søren, der brugte de første 8 uger af opholdet på grundig planlægning, og de sidste 8 uger på at undervise.
Igennem Lotus-programmet i Hanoi underviste Søren, der har en professionsbachelor i Offentlig Administration fra University College Sjælland i Slagelse, i, hvordan unge vietnamesere kunne bygge deres egne projekter, som de synes var relevante, samtidig med at de lærte at arbejde sammen ud fra et fælles værdiset.
»I Vietnam har de i skolesystemet en ekstrem usund og konkurrencepræget enspænderkultur, hvor de allerdygtigste elite-elever bærer på et rødt tørklæde rundt om halsen som symbol på, at de er de bedste. Det ville jeg på sin vis ændre i det små,« siger Søren og tilføjer: »For jeg drager ikke mod den anden side af verden for ikke at gøre en forskel.«
Han iværksatte derfor i samarbejde med 15 elever projektet, der skulle lære dem om samarbejde og netværk. Ud af de 15 elever, der i alt deltog i programmet, gennemførte 12 elever alle fastlagte kursusgange over to måneder. Af disse 12 elever fik 4 fik af dem sponsoreret deres specialer, fordi de ifølge Søren rykkede sig »sindssyg meget og klarede sig usædvanlig godt«.
»Jeg synes, det var en fantastisk givende oplevelse som underviser at vidne, hvor meget de vietnamesiske elever fik ud af at bruge hinanden frem for kun at se sidekammeraten som en konkurrent. Projektet inspirerede dem til at erfare, at det ikke er et tegn på svaghed at spørge andre i klassen om en given problemstilling. Tværtimod,« siger Søren, der mener, at han kom godt under huden på sine vietnamesiske elever.
»Vietnam er i en helt vild udvikling på uddannelsesområdet. Landet er allerede kendt for at have en af Asiens mest hårdtarbejdende voksne befolkning, men jeg kan så tilføje, at landet også besidder kæmpestor potentiale, hvad studerendes drive og engagement angår,« siger en imponeret Søren og spår, at landet godt kunne gå hen og blive et af Asiens bedste.
Når vi spørger, hvad nogle af de øvrige højdepunkter under hans 16 ugers ophold var, fremhæver Søren en 17-årig Highschool piges personlige mobbe-kampagne. »Denne her super inspirerende, unge vietnamesiske pige havde en drøm om at blive psykolog, allerede fra barnsben. Og da hun selv var blevet mobbet igennem hele sin skolegang, satte hun sig nu for at holde et meget personligt og følelsesmæssigt oplæg om sin historie, så andre kunne lære fra hendes erfaringer,« siger Søren.