Grundlægger

FullSizeRenderSave A Heart blev grundlagt af Sanne Larsson, og siden starten har flere hundrede oplevelsessøgende rejst ud i verden for at hjælpe mennesker – ved blot at give lidt af sig selv.

”Jeg vidste fra starten, at mit hjerte lå ude i verden. Jeg hader kasser – kasser der fortæller én, at det er her, man passer ind. Jeg er absolut b-menneske og værdsætter planlægning af min egen hverdag! Derfor lavede jeg en forretningsplan baseret på min egen erfaring rundt omkring i verden, med fokus på, hvad man kunne gøre anderledes og ikke mindst bedre inden for området.”

Shipping- og logistikbranchen var de første skridt på vejen mod Save A Heart. Her fandt Sanne nemlig ud af, at hun egentlig egnede sig bedst som selvstændig og måtte gå sine egne veje for at realisere sine drømme. Derfor er det ikke længere containere, hun sender ud i verden, men rejseivrige og oplevelsessøgende mennesker, der tør tage en udfordring.

Take it or leave it

”Jeg tror de vigtigste elementer i Save A Heart er sandhed og service. Derfor er jeg altid på samme side som de frivillige, men jeg fortæller dem også tingene, som de er, og sætter eventuelle problemstillinger i perspektiv. Det nytter f.eks. ingenting, at man brokker sig over sen aftensmad, hvis man befinder sig i Afrika. For sådan er deres kultur. Det nytter heller ikke noget, at man brokker sig over ens arbejde, hvis man ikke en gang forsøger. De frivillige bliver nødt til at tage aktion og affinde sig med den virkelighed, de står overfor. Dét er hovedprincippet, take it or leave it. Som frivillig handler det om at skabe et godt indtryk på de omkringliggende omgivelser – både for ens egen skyld, men også for dem der kommer efter, så de får en varm velkomst.”

Save A Heart er unik, fordi Sanne er unik

”Først og fremmest skal man rejse ud i verden, fordi man vil hjælpe andre – men også af egoistiske årsager. Når frivillige hjælper andre, så hjælper de nemlig også sig selv! Man har så meget, når man kommer hjem derfra, og ofte er dén, der får mest ud af det, én selv. Man skal ikke ned for at redde verden, og de mennesker, der fortæller dig det, de lyver. Oplevelsessøgende personer skal tage af sted, fordi de ønsker at medvirke i en proces, hvor de gør det enkelte lokalområde til et bedre sted at være – og så skal de gøre det for deres egen skyld.”

I modsætning til mange andre, som tilbyder ophold med frivilligt arbejde, er Save A Heart unik i branchen, fordi Sanne er unik i branchen. Hun er en rejseivrig, spontan, perfektionistisk, jordbunden og livsglad person, hvis ypperste mål er tilfredshed gennem service. Derfor har frivillige altid mulighed for at kontakte hende på privatnummeret, og de vil altid få svar på mails inden for 24 timer. Hun er dansk kontaktperson under hele rejsen og vil gøre alt, der står i hendes magt for, at frivillige får den bedst mulige oplevelse i udlandet.

”Jeg har været på alle de destinationer som tilbydes af Save A Heart. Derfor ved jeg præcis, hvad det er, der kan ske de enkelte steder. Jeg har ikke boet på luksushoteller undervejs, men har gennemgået den samme proces, som de frivillige der rejser ud. Samarbejdspartnerne og destinationerne er valgt, fordi jeg har været der og har godkendt projekterne. Derudover er det f.eks. et krav, at man skal have en rejseforsikring, hvis man rejser med Save A Heart, da jeg selv har været indlagt på et hospital på Filippinerne og ved, hvor vigtigt det er.”

(Billede: Frivillig på en skole i Cambodja)

En verdensomspændende rejseerfaring

Jeg har rejst på egen hånd i hele verden. Jeg har blandt andet boet et halvt år i Sydney og arbejdet som frivillig i Cambodja, hvor jeg underviste på to skoler i midten af en losseplads. Jeg har været ved at blive røvet i en kenyansk taxi, hvor jeg næsten havde mistet alle mine værdipapirer, jeg har opholdt mig illegalt i Peru, haft jetlag og madforgiftning og blevet glemt ved afhentning i Ugandas lufthavn. Engang var jeg taget til Venezuela med kun 50 dollars på lommen, og der virker ens hævekort ikke i automaterne, så i stedet fik jeg pludselig en bunke penge af en fremmed mand. Jeg frygtede, at han derefter ville sælge mig på det sorte marked, men han ville heldigvis kun hjælpe mig. Man ender nogle gange i en situation, hvor det eneste man kan gøre er at bevare roen og stole på folk, men det er heldigvis også med til at udvikle ens horisont – og ikke mindst ens personlighed”

“Derfor kan være en kæmpe udfordring at tage ud i verden på egen hånd. Men du får virkelig noget ud af det, hvis du tør. Du bliver ikke til noget andet, men du bliver til noget mere. Jo mere du giver af dig selv under dit ophold, desto mere får du tilbage.”

”Det er en svær beslutning at afgøre, hvorvidt man skal rejse ud i verden helt alene. Men jeg kan varmt anbefale det. På den måde lærer man virkelig sig selv at kende, fordi man nemt kan stå i en uheldig situation, som man ikke selv er herre over. Den skal dog løses alligevel og der er kun dig til at gøre det. Da jeg kom hjem fra min første lange solorejse, som varede i et år spurgte folk mig altid, hvordan det var gået. Jeg havde ingen idé om, hvor jeg skulle starte og havde egentlig heller ikke lyst. Det der betyder noget for mig er, at jeg har fået venskaber i resten af verden – og har oplevelser som jeg kan dele med disse mennesker, når jeg en gang møder dem igen.”

Nu og i fremtiden

”Save A Heart er det, jeg forventer at beskæftige mig med fra nu af og fremover. Det er mit projekt, og derfor er det også mig, der udelukkende vil være kontaktperson, når man melder sig som frivillig. Jeg kan ikke begribe, hvordan nogle kan sidde og forklare om f.eks. Cambodja uden selv at have været der. For mig er Save A Heart et meget seriøst foretagende, hvor jeg ikke går på kompromis med god service – eller overlader noget til tilfældighederne. I fremtid håber jeg at kunne besøge flere lande med seriøse samarbejdspartnere, så vi kan tilbyde endnu flere spændende destinationer.”

215933_10150172556024561_574139560_6510622_4337293_n

''

270004_10150254758019561_574139560_7133456_1126572_n

(Rejsebilleder: Black water rafting i New Zealand, faldskærmsudspring, dykning med hajer i Sydafrika og klatring i Thailand)